Week 1 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Nigel Lange - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Nigel Lange - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Nigel

06 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Week 1
Inmiddels leven we alweer op woensdagavond in week 2. Wat gaat het snel tot nu toe, veel indrukken, lessen en andere dingen gedaan.
De eerste week was een combinatie van introductielessen en reguliere lessen. Zo hebben we les gehad in één van de Zuid-Afrikaanse talen; Xhosa wat best moeilijk is! Daarnaast een welkomstbraai wat hier traditie is en barbecue betekent. Alleen heel erg jammer dat door een fataal incident met alcohol in het spel een compleet alcoholverbod is doorgevoerd op de campus en in alle huisjes, dat maakt de braais en chillavonden wel een stuk minder.
Verder hebben we donderdag een township tour gehad hier in het stadje. Dit was enorm indrukwekkend; je hoort het van alle kanten en ziet het wel eens op tv of in een documentaire maar dat is niks vergeleken met er zelf doorheen lopen. We moesten ook in een grote groep lopen ivm de veiligheid, maar alle mensen daar zijn enorm vriendelijk en nieuwsgierig naar wat die groep blanke mensen komt doen. Kinderen rennen rond, ook lopen er geiten en honden los en staan er koeien en een stier in sommige 'tuinen'. De huisjes variëren heel erg, van opgeknapte huizen tot aan elkaar getimmerde platen wat meer op een vijftig jaar oude schuur lijkt, superklein is, maar waar dus wel een gezin in woont. Een aantal verschillende projecten van Stenden in die township bezocht en eentje daarvan was een soort school waar kinderen en jongeren worden beziggehouden door leren zingen en sporten. Ze gingen ook een aantal nummers voor ons zingen wat een enorme impact had op iedereen, daar doe je echt een stapje voor terug en een half dozijn van ons hield het niet eens droog. Zij stralen enorme dankbaarheid uit naar ons 'Stenden people' vanwege wat wij voor de mensen daar doen.

Maar goed verder met de studie zelf; wij zijn enorm druk met pbl, verslagen en het eerste examen wat allemaal aankomende maandag af moet en is. De rest heeft veel dagen vrij en nagenoeg geen huiswerk terwijl wij de hele dag op school zitten. Beetje demotiverend, maar ook hier redden we ons weer uit!

Naast school ben ik met een aantal andere jongens mee wezen voetballen met een lokaal voetbalteam wat supertof is! Morgen spelen we al de eerste officiële wedstrijd en wij mogen mee als wissels.

Al met al erg druk nu maar heel veel leuke dingen, en het eerste weekend weg is al geboekt: 15-17 augustus naar Jeffrey's Bay (:

• 08 Augustus 2014 - 18:15

Joke:

Hoi Nigel,

Echt super leuk om over je ervaringen te lezen! Het ziet er erg indrukwekkend uit.
    Misschien is het wel balen om zo hard te moeten werken maar aan de andere kant voorkomt dat natuurlijk dat je je alleen gaat voelen en niet meer weet wat je met je tijd moet doen.
    Hoe dan ook: ik kijk uit naar nog meer verhalen over daar! Hopelijk blijft er tussen alle proeverijen en het leren tijd over om hier te vertellen wat je allemaal beleeft
    GRTZ
    Joke

• 16 Augustus 2014 - 12:00

Dries:

Hoi Nigel

de mail komt niet binnen bij opa en oma Visser. Kun jij het emailadres controleren?

Dries