Over de helft.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Nigel Lange - WaarBenJij.nu Over de helft.. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Nigel Lange - WaarBenJij.nu

Over de helft..

Blijf op de hoogte en volg Nigel

14 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Inmiddels ben ik alweer over de helft van mijn tijd hier in Zuid-Afrika, ongelooflijk jammer, de tijd vliegt voorbij!
Ik zal wederom beginnen met mijn studie, we blijven heel druk en de moeilijkheidsgraad is in een rap tempo omhoog geschoten. Wel al goed nieuws gekregen; de eerste twee schriftelijke examens én het eerste blind proef examen gehaald met respectievelijk 8.1, 8.4 en 7.3! Dat betekent dat ik mijn certificaten voor Zuid-Afrikaanse wijn en brandy binnen heb.

Vanaf dat moment was het focussen op de rest van de wereld, elke 2 tot 3 weken een schriftelijk examen over een aantal gebieden/landen, leerstof varieert tussen 100 en 160 bladzijden. Hier knallen we doorheen in 3 dagen continu colleges van onze wine master. Daarna is het aan jezelf om het door te nemen, samen te vatten en onder de knie te krijgen. De stof voor het diploma is opgedeeld in 4 modules en van 2 hebben we het examen gemaakt. Deze gingen beiden over Frankrijk, de eerste over Champagne, Cognac, Armagnac en Alsace. De tweede ging over Bordeaux, Bourgogne, Loire, Rhône, Languedoc-Roussillon en Provence, een stuk moeilijker dus. Van de eerste heb ik al resultaat; een 7.5 dus dikke prima weer!!
Volgende week hebben we het volgende examen, van module 3 dus, over Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Bulgarije, Zwitserland, Hongarije, Oostenrijk, Griekenland, Libanon en Israël. JA al deze landen maken wijn haha..

Naast school ook veel gefeest, gevoetbald en verjaardagen gehad. Helaas is het weer nog niet zoals ze je van tevoren vertellen, het schommelt namelijk rond de 20 graden en waait best wel met af en toe regen. Een aantal dagen pieken met 30 graden maar ik had het tot nu toe een stuk warmer verwacht!
Afgelopen weekend zijn we ook weggeweest met de wijnklas op 2 mensen na, die hadden module 1 examen niet gehaald en moesten deze herkansen. Het was een geweldig weekend, we zijn met 2 auto's moeiteloos naar Plettenberg Bay gereden wat wel een flinke rit was van 4uur. Hele mooie, best moderne stad aan de zee waar we mooi uitzicht op hadden vanuit de slaapkamer (:
Op vrijdag wezen uit eten, en daarna de kroeg in gegaan. De volgende dag hadden we 2 proeverijen bij wine estates. De eerste was heel perfect en nieuw wat wel jammer was en ze maakten de wijn ook niet zelf omdat ze nog te klein waren, dus dat hebben we niet kunnen zien. De proeverij zelf was wel leuk en we krijgen een tour van de viticulturist (man die de wijngaarden onderhoudt) door de wijngaard die alles kon vertellen hoe hij het deed.
Bij de tweede wine estate hebben we vooraf geluncht in de wijngaard, echt een fantastische lunch!! De proeverij was ook zeker goed.
Die avond wederom op stap geweest en de volgende ochtend op tijd eruit gegaan voor walvis kijken, door mijn lichte misselijkheid heen zagen we een enorme walvis met een kleintje erbij, heel indrukwekkend! Ook voeren we door naar een hele kolonie zeehonden op een rotswand.

Daarna richting huis gereden maar onderweg nog 'even' een stop gemaakt bij Tsitsikamma voor de hoogste bungeejump ter wereld van 216 meter! Wat een geweldige ervaring was dat, niet te geloven. Ook mooie foto's en een gaaf filmpje erbij gekregen!

Mijn tijd hier wordt dus alsmaar beter en mooier! Zaterdag staat er weer een verjaardagsfeestje op het programma en voor de rest is het leren en verslagen maken, want volgende week donderdag hebben we het examen van module 3..

  • 14 Oktober 2014 - 23:34

    Silvia:

    fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en goede studie resultaten boekt.
    Die jump lijkt mij ook heel gaaf, dus wie weet over 2 weken, als wij die kant op komen.
    Iig staat duiken met de witte haai op mijn lijstje. Nou boef, succes met het examen van module 3. Tot gauw in port Alfred. Dikke kus mam en Dries.

  • 15 Oktober 2014 - 19:38

    Opa Visser:

    Nigel,
    ik dank je voor het mooie en uitgebreide verslag.
    Wat maak je veel mee en wat zie je veel.
    Ik vind het knap van je dat je naast het vele studeren ook nog tijd hebt om uit te gaan en leuke dingen te doen.
    Je doet op deze manier veel ervaring op, die je zeker later bij je sollicitatie en bij je werk zeker kunt gebruiken.
    Ik wens je veel sterkte voor de "laatste loodjes"
    Geniet nog maar van je Afrika-studiereis.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje.
    groeten,
    opa en oma Visser

  • 15 Oktober 2014 - 21:57

    Anjos:

    Hey hoi,

    Fantastisch kerel hoe je het daar naar je de zin hebt en ook nog uitstekende resultaten haalt, helemaal top man.
    Ik heb het filmpje van het bungeejumpen inmiddels al ontelbare keren bekeken, GEWELDIG !!! Mooi muziekje op de achtergrond en gaan en het was ook nog eens fantastische duik.
    Hier gaat het zijn gangetje, Julia mist je wel maar ze vind het erg leuk voor je, deze studiereis.
    Zelf is ze erg druk met de voetbal, zo druk dat de resultaten er op school bij inschiet maar dat komt goed.
    Ik druk met Berkum en alweer gewonnen 18 pnt uit 6, strak aan kop dus tot nu toe prima.
    Sigrid druk met hardlopen, is in training voor de 7-heuvelenloop(15 km) ergens in november

    Nigel, kalm an en we spreken mekaar weer
    Groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nigel

Dit is mijn reisdagboek over mijn tijd in Zuid-Afrika. Voor mijn studie, Hogere Hotelschool aan Stenden Leeuwarden, ga ik vijf maanden Advanced Wine Studies volgen in Port Alfred, Zuid-Afrika. Via dit medium zal ik zo nu en dan een verslag posten over gebeurtenissen en ervaringen die ik daar meemaak en opdoe.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 4059

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 06 December 2014

Advanced Wine Studies

Landen bezocht: